Nervus Vagus Special

Leer stress en angst verminderen

gewoon-ontspannen-bij-je-thuis

Vanuit huis

Wanneer jou het uitkomt

ontspannen thuis

Ontspannen

Op je eigen manier

goed-voor-je-gezondheid

Gezond

Verbeter je gezondheid

Om je goed te kunnen ontspannen na stress, lekker te slapen en je vitale organen harmonieus samen te laten werken is het belangrijk de nervus vagus goed af te stellen. De nervus vagus is de ‘tiende hersenzenuw’. Het is de belangrijkste parasympathische zenuw van ons autonome zenuwstelsel en speelt een belangrijke rol bij ontspannen en herstellen. Bij goed functioneren van deze zenuw, voel je je in balans en kan je goed omgaan met stress. Je switcht gemakkelijk tussen gezonde stress en ontspanning. Het is een van de grootste zenuwen die je hebt en ook een van de interessantste, want hij speelt een grote rol in het oplossen van stress gerelateerde klachten als onrust, slapeloosheid, prikkelbare darmsyndroom, depressie en zelfs onvruchtbaarheid.

In een bedreigende situatie schiet je lichaam in de vecht-of vluchtstand. Je hartslag gaat omhoog, je adem wordt oppervlakkig en de stresshormonen cortisol en adrenaline jagen door je lichaam. Bovendien worden je spijsvertering en je vruchtbaarheid even op een laag pitje gezet. Het gaat om directe overleving, dus die dingen zijn nu niet van belang. Als je weer veilig bent zorgt de aansturing van je nervus vagus ervoor dat je lichaam weer in de ruststand komt. Veel mensen ervaren in deze tijd langdurige stress, het lichaam raakt steeds meer uitgeput en er is steeds minder ruimte voor herstel. Als je het moeilijk vindt om weer te ontspannen na een stressvolle situatie kan er sprake zijn van een nervus vagus die maar moeilijk op gang komt. Het is dus belangrijk dat deze zenuw goed afgesteld is en daar kun je gelukkig zelf veel aan doen.

Brein Buik Connectie

Je darmen worden ook wel je gevoelsbrein genoemd. Het is dan ook de plek waar maar liefst 90% van het gelukhormoon serotonine door je lichaam wordt aangemaakt. De nervus vagus kun je zien als de informatiesnelweg tussen hoofd en buik. Om je goed te kunnen ontspannen na stress, lekker te slapen en je vitale organen harmonieus samen te laten werken is het belangrijk deze zenuw goed af te stellen. De nervus vagus helpt je om tot rust te komen als je stress hebt gehad door je hartslag en adem te coördineren. Helaas gaat bij veel mensen deze transitie tussen stress en rust niet helemaal zoals ze zouden willen en ervaren dus chronische stress. In deze special krijg je handvatten om je nervus vagus te activeren zodat je meer ontspanning, kalmte en balans gaat ervaren.

Heerlijk vanuit huis jouw retreats

Esther

Pijnklachten

Ik ben altijd al stressgevoelig geweest en al heel lang ervaarde ik onverklaarbare pijnklachten in mijn lijf. Veel geprobeerd zoals fysio, therapie, medicatie. Sinds een aantal jaar doe ik aan yoga voor mijn klachten waar ik veel aan heb. Deze  special kwam ik tegen via google en het is precies wat ik zocht. 

Yoga tegen stress

Als je nervus vagus minder actief is dan noem je dit een ‘lage vagale toon’. Dit betekent dat hij minder goed of langzamer het parasympathische zenuwstelsel kan activeren om het lichaam in een staat van rust te brengen waardoor je langer gestrest blijft.
Goed nieuws: yoga is de ultieme manier om je nervus vagus goed af te stellen voor de juiste vagale tonus, met andere woorden; voor een juiste veerkracht. Zo kan deze zenuw het beste zijn werk doen als bemiddelaar tussen denken en voelen, tussen brein en buik. Deze special heeft naast een video met tips om je nervus vagus te stimuleren ook drie yogalessen die voor de juiste tonus/ afstelling zorgen. De yin-restorative yogales heeft rustige zittende en liggende houdingen met een meditatief karakter. De hatha yogales is actiever met ook staande houdingen en de flow les is nog wat krachtiger waarbij de houdingen in elkaar oversmelten. Iedere les heeft verschillende ademtechnieken; dé ingang tot je autonome zenuwstelsel.

Wat krijg je allemaal

  • Meer rust in je hoofd en minder stress
  • Video met informatie over je nervus vagus en hoe je deze kunt beïnvloeden
  • Yin- restorative yogales voor nervus vagus van een uur
  • Hatha yogales voor nervus vagus van een uur
  • Flow yogales voor nervus vagus van een uur
  • Inclusief gratis app zodat je de oefeningen over en altijd kunt doen
  • Direct en onbeperkt toegang
  • Persoonlijke aandacht vinden wij belangrijk dus je kunt terecht met al je vragen per mail of via whatsapp.

€27

Nervus Vagus Special

Voel je in balans en switch gemakkelijk tussen gezonde stress en ontspanning.

Voordelen:

  • Minder stress
  • Een lagere hartslag en bloeddruk
  • Vertraging van de hartslag en ademritme
  • Stimulatie van de vertering
  • Minder angst en een beter humeur
  • Vermindering van ontstekingen
  • Een betere nachtrust