Mindfulness, bewust aanwezig zijn

Mindfulness

Doordat er zoveel onderzoek naar gedaan wordt is inmiddels ontdekt en bewezen dat de voordelen van Mindfulness zich niet alleen beperken tot het verminderen van stress, maar dat je algehele levenskwaliteit beter kan worden. Bedrijven (en mensen) zijn dus niet alleen geïnteresseerd in mindfulness omdat het tegen stress helpt, maar door nog tal van andere geweldige voordelen.

Wat mindfulness is wordt mooi omschreven door de oprichter ervan; Jon Kabatt Zinn “Beoefening van mindfulness betekent bewust aanwezig zijn, in het hier en nu, zonder te oordelen.” Het is niet een methode op zich, kost ook niet veel energie maar is een manier van zijn en leven. Met mindfulness leer je mensen, situaties en je eigen gevoelens die op je pad komen met milde ogen te aanschouwen. Die zachte blik – zo blijkt uit talrijke wetenschappelijke studies – is zowel voor interne processen als externe relaties helend.

Je kijkt met een open blik, heel nieuwsgierig naar binnen, je onderzoekt je eigen emoties en behoeften. Zo kun je onaangename en stress-verhogende emoties beter aan, doordat je er meer afstand van kan nemen. Je leert dat je deze emoties niet bent maar hebt – en dat ze komen en gaan. Door minder te oordelen over je emoties, accepteer je ze meer. En zo word je je ook bewuster van je omgeving, je herkent beter wat jou stress oplevert en wat jou juist spanning geeft.


Vind je het soms moeilijk om je aandacht te houden bij datgene wat je doet?
Werk je vaak op de ‘automatische’ piloot?
Ben je vaak al bezig met wat je morgen nog moet doen?
Luister je soms maar met een half oor naar iemand, terwijl je met andere zaken bezig bent?

Dan is het beoefenen van Mindfulness zeker iets voor jou!
Tijdens ons tweedaagse mindfulness retreat kom je even helemaal los van je dagelijks leven. Deze dagen zijn ideaal als kennismaking met mindfulness maar ook als je ervaring hebt is dit een mooie gelegenheid voor me-time. Aan de hand van video's, audio's en opdrachten neemt Mireille je mee op reis naar binnen. Je krijgt handvatten om met je aandacht helemaal in het hier en nu te kunnen zijn. De enige tijd dat je kunt genieten! Het retreat is inclusief gratis app zodat je de oefeningen overal en altijd kunt doen. Het is mooi als je echt tijd en ruimte voor jezelf vrijmaakt en dit als retreat voor thuis volgt, maar het is ook mogelijk om de modules los te volgen.

Tips voor mindfulness in je dagelijkse leven:
-    Begin met een ochtendroutine.
-    Gebruik tandenpoetsen als mindfulness oefening, wees helemaal           met je aandacht, met al je zintuigen bij het poetsen van je tanden.         Wat voel je, wat proef je, wat ruik je, wat zie je, wat hoor je?
-    Zet je telefoon op stil of op vliegtuigstand, zo word je niet telkens           lastig gevallen. En laat je telefoon vaker thuis dit brengt rust en               focus.
-    Let op je gedachten en oefen in het zijn zonder oordeel. Je bént             niet je gedachten, je hébt ze.


De bewezen voordelen van mindfulness zijn onder andere:
1. Vermindering van stress
2. Verhoging van je focus en concentratie
3. Het vergroot je empathie en compassie
4. Het helpt bij angst
5. Het vergroot je creativiteit
6. Je humeur en je veerkracht verbeteren
7. Je maakt betere beslissingen

Zoals gezegd is mindfulness niet een trucje dat je even aanleert maar een ‘way of life’, wél een manier van leven die je veel zal opleveren. Mindfulness maakt dat je intenser en bewuster leeft, dat je meer geniet van het moment, dat je minder stress ervaart en dat je leven voor jezelf en anderen om je heen leuker wordt.


arrow_drop_up arrow_drop_down